25دسامبر 2023- محققان بر اساس کارآزمایی RECOVERY به این نتیجه رسیدند که امپاگلیفلوزین، دارویی که برای اثرات ضد التهابی و متابولیکی آن پیشنهاد شده است، فواید یا اثرات قابل توجهی برای درمان‌ بیماران مبتلا بهCOVID-19  بستری شده، ندارد. این یافته های مهم در ژورنالThe Lancet Diabetes & Endocrinology  منتشر شد.

این مطالعه ی تصادفی، کنترل‌شده و برچسب باز با هدف ارزیابی ایمنی و اثربخشی امپاگلیفلوزین در بیماران COVID-19 انجام شد. از 28 جولای 2021 تا 6 مارس 2023، در مجموع 4271 بیمار به طور تصادفی در دو گروه برای دریافت امپاگلیفلوزین (2113 بیمار)؛ یا مراقبت های معمول به تنهایی (2158 بیمار) قرار گرفتند.

پیامد اولیه مرگ و میر 28 روزه، تفاوت معنی داری بین دو گروه نشان نداد، با نرخ مرگ و میر 14 درصد در هر دو گروه امپاگلیفلوزین و مراقبت معمول. همچنین، پیامدهای ثانویه، از جمله طول مدت بستری در بیمارستان و ترکیب پیشرفت به تهویه مکانیکی تهاجمی یا مرگ، تفاوت قابل مشاهده ای را نشان ندادند.

کمیته ی نظارت بر داده‌ها، بازبینی این داده‌ها را در 3 مارس 2023 توصیه کرد، که منجر به توقف ثبت نام از بیماران در 7 مارس 2023 شد. قابل‌توجه این که دو عارضه جانبی جدی که گمان می‌رود مربوط به امپاگلیفلوزین باشد، گزارش شد که هر دو شامل کتوز بدون اسیدوز بود.

این یافته ها نشان می دهد که امپاگلیفلوزین، با دوز 10 میلی گرم یک بار در روز به مدت 28 روز یا تا زمان ترخیص، مزیت قابل توجهی از نظر نرخ مرگ و میر، مدت زمان بستری در بیمارستان، یا خطر پیشرفت به تهویه مکانیکی تهاجمی یا مرگ در بزرگسالان مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان ایجاد نمی کند.

امپاگلیفلوزین، که معمولاً در درمان دیابت استفاده می‌شود، به نظر نمی‌رسد مداخله‌ی توصیه‌شده ی مفیدی برایCOVID-19 باشد، مگر آن که ایندیکیشنی از قبل برای استفاده از آن به دلیل شرایط دیگری وجود داشته باشد. این نتیجه به پیچیدگی یافتن درمان‌های مؤثر برای کووید-19 اشاره دارد و بر اهمیت درمان‌های مبتنی بر شواهد و کاملاً آزمایش‌شده در نبرد مداوم علیه این همه‌گیری تأکید می‌کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/pulmonology/news/empagliflozin-neither-exhibits-clinical-benefits-nor-has-mortality-benefits-in-covid-19-patients-121083